En we noemen hem … Nieuwsbrief

Deze zomer was ik regelmatig voor klanten met nieuwsbrieven of eZines bezig. toen viel het me op: in mijn inbox krijg ik nog vaak berichten met als onderwerp ‘Nieuwsbrief juli 2013’ of ‘Nieuwsbrief maandag 2 september’.

Jammer! Want alleen ‘Nieuwsbrief ..’ nodigt niet uit tot lezen. Terwijl een ondernemer toch de moeite heeft genomen klanten en relaties een mail te sturen met informatie, die hijzelf het delen waard vindt. Als ik de afzender ken, stuur ik altijd even een mailtje: ‘Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief’. Meestal krijg ik een berichtje terug: ‘Dank! Nooit aan gedacht, goeie tip.’

Want hoe groot is de kans dat iemand een Nieuwsbrief ook gaat lezen? Wie leest alle mails die binnen komen? Dat is nauwelijks meer te doen. Dus ik ben altijd blij als ik een aantal mails rechtstreeks naar de virtuele prullenbak kan doorsturen. Dat ruimt alvast lekker op.

Als je zeker weet, dat een ondernemer, bedrijf of organisatie altijd iets interessants te vertellen heeft, open je de ‘Nieuwsbrief’. Als je dat niet zeker weet of de afzender niet kent, ben je meestal selectiever. Mails met als onderwerptitel ‘Nieuwsbrief …’ sneuvelen dan als eerste.

Hoe noem je het bericht dan wel? De titel van de mail moet verleiden tot lezen. Dus daarin zet je iets wat nieuwsgierig maakt. Je noemt iets dat je lezer graag wil hebben: een mooie aanbieding. Of je licht een tipje van de sluier op hoe jij zijn probleem oplost. Je kunt natuurlijk iets met ‘sex’ verzinnen ;). Dat garandeert nog steeds veel nieuwsgierige lezers, maar dan is de kans groot, dat je als ongewenste mail in de spambox verdwijnt.

Of iemand jouw ‘Nieuwsbrief’ gaat lezen, hangt natuurlijk ook af van factoren, waar jij geen invloed op hebt. Iemand heeft het domweg te druk. Zij is even niet geïnteresseerd in jouw producten of onderwerpen. Je komt op het verkeerde tijdstip binnen. Niets aan te doen. Volgende keer beter.

Maar verzin in ieder geval een titel voor je mail, waardoor je lezers nieuwsgierig worden:

  • Een mooie aanbieding voor op vakantie. Toevallig gaat de lezer over een week op vakantie. Wie weet of hij iets leuks krijgt. Toch even lezen.
  • Onze ….. maakt het makkelijk om ….. Makkelijk, dat wil iedereen. Dus als jij iets voor je klanten makkelijk kunt maken, willen ze dat graag lezen.
  • 5 tips voor schaamteloze zelfpromotie. Deze titel is ‘over de top’. Juist omdat ik afzender Hennie Tibben ken, ben ik nieuwsgierig. Voor zelfstandige dienstverleners heeft ze altijd waardevolle tips.
  • Top 10 triggerwoorden om meer te verkopen. Van Linda Spaanbroek. Meer verkopen, dat willen we allemaal. Dus willen we die Top 10 wel eens zien. Al is het maar om te checken of we op de goede weg zijn.

De meeste emailprogramma’s waarmee je nieuwsbrieven verstuurt, laten precies zien hoeveel mensen je mail openen. Dus je kunt experimenteren met titels van je ‘nieuwsbrief’ en kijken op welk onderwerp je lezers wel en niet doorklikken om te lezen.

Veel succes!

Waldien Burger. Netraam WoordWerk

Deze tips publiceerde ik eerder in mijn eigen nieuwsbrief. Meer tips krijgen, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief .