Social media voor interieurarchitecten: stof tot nadenken

‘Nog zo’n bijeenkomst!’ ‘Super leuk, ga zo door!’ ‘Heel inspirerend, popel om aan de slag te gaan. Jolanda, weer heel erg bedankt dat je dit georganiseerd hebt.
Enthousiaste reacties en vrijwel een negen (8,94) als gemiddelde waardering van de Stof tot Nadenken bijeenkomsten van The Collections in november van vorig jaar. Een resultaat waar ik heel erg blij mee ben. Want het gaat erom, dat de deelnemers iets meenemen van de bijeenkomsten, het liefst iets leren.

Social media: wat, waarom, hoe?
Twee bijeenkomsten, waarin telkens acht interieurarchitecten zich een dagdeel verdiepten in het gebruik van social media. Van te voren beantwoordden ze een aantal vragen om de korte tijd zo efficiënt mogelijk te besteden. Wat gebruik je al en wat zou je (nog meer) willen? Wilco Verdoold van Budeco gaf een korte inleiding: social media, wat is dat, wat gebeurt er, wat doen dit soort platformen?

Wat vindt jouw doelgroep?
Een belangrijke boodschap van Wilco: ‘Het gaat er niet zozeer om wat je zelf van social media vindt. Het gaat er om wat jouw doelgroep ervan vindt. Waar zit jouw doelgroep en hoe kun je dat netwerk versterken door de inzet van social media?’

Gebruik beeld
Voor binnenhuis- en interieuradvies is beeld natuurlijk een heel erg goed middel. Platformen als Pinterest en Instagram sluiten daar mooi bij aan. Je kunt voor-en-na-situaties laten zien. Maar je kunt ook foto’s laten zien van zaken die jou inspireren of van situaties waar dingen volgens jou mis gaan. Beeld laat ook zien wat jou onderscheidt van anderen. Welk specialisme heb je: doe je veel met kleur of met verlichting? Laat dat zien.

Zakelijk en privé?
Nog steeds veel gevraagd: hoe houd ik zakelijk en privé gescheiden? In de huidige economie doe je steeds persoonlijker zaken, dus laat jezelf zien, zeker in social media. Daarbij moet je je wel steeds afvragen wát je laat zien, hoever je daarin gaat. Wilco: ‘vergelijk het met een schoolplein of een verjaardag. Met wie wil je daar praten, wie vermijd je?’

Zelf doen
In korte tijd werd veel bereikt. Budeco was het tweede gedeelte van de bijeenkomst met vier man sterk aanwezig om te helpen met het opzetten van een Facebookpagina, een Pinterest account of beter de weg vinden in twitter of hootsuite.

Ook voor mijzelf een inspirerende, actieve en gezellige bijeenkomst. En weer genoeg Stof tot Nadenken voor een volgende bijeenkomst.

Op de hoogte blijven van The Collections? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief onderaan de homepage.

Jolanda van der Spiegel