De 7 populairste social media doelen

Sinds 2009 verzorgen de mensen van Budeco de training: Business Develoment met Social Media. De naam geeft al aan hoe Budeco ertegenaan kijkt: Social Media is een middel om uw businessdoelen te bereiken. Dat lijkt een open deur, maar het valt ons vaak op dat veel mensen moeite hebben om begrijpelijk te formuleren wat zij eigenlijk proberen te bereiken.

Als het gaat om bedrijven dan gaat het links- of rechtsom uiteindelijk om winst. Onderliggend gaat de businessdoelstelling dus altijd om meer omzet en/of lagere kosten. Het is goed om dat vast te stellen, maar daar hoef je het dan niet meer over te hebben. Het voordeel van het doel meer omzet/winst is dat het lekker makkelijk te meten is, het nadeel is dat het moeilijk is om het verband tussen je acties en het uiteindelijke resultaat vast te stellen.

Daarom is het goed om te werken met subdoelen. Welke subdoelen zijn in uw context relevant voor het bereiken van uw doelstellingen. Hoe beter u dat weet of kiest, hoe beter u in staat zult zijn om acties te ondernemen die bijdragen aan het realiseren van die doelstellingen. Ook als het gaat om het effectief inzetten van social media. Voordat u begint met social media is het dus verstandig te bepalen wat u ermee wilt bereiken.

Onze ervaring is dat dat uiteindelijk minder ingewikkeld is dan het lijkt. In verreweg de meeste van de gevallen zijn 1 of meer van de volgende 7 zakelijke doelstellingen relevant als het gaat om wat je met social media kunt bereiken. Per businessdoelstelling kan je formuleren wat voor soort social media activiteiten daarbij passen, zonder nog na te denken over welk platform (Linkedin, Facebook, etc.) daar in uw geval het meest geschikt voor is.

Bovengenoemde doelen zijn niet de enige doelen die je kunt hebben als bedrijf in je streven naar versterking van je positie en het realiseren van meer winst. Je kunt ook vinden dat je moet werken aan je distributienetwerk, de kwaliteit van je producten, etc. Maar bovengenoemde 7 doelen zijn –in elk geval in onze ervaring- de doelen die je in de meeste gevallen mede kunt realiseren door op een slimme manier social media in te zetten. Op deze manier benaderd voorkom je dan in elk geval dat je ‘maar wat gaat doen’ als je met social media aan de slag gaat.

Deze blogposting verscheen eerder op Budeco.nl. Interesse hoe u social media kunt inzetten om uw businessdoelen te realiseren? Neem vrijblijvend contact met Budeco op, of laat u inspireren door enkele klantcases.