5 tips om je linkedin profiel te verbeteren

Linkedin is een omvangrijk en populair zakelijk netwerk, waar veel mensen een profiel hebben aangemaakt, maar waar maar weinig organisaties optimaal gebruik van maken. Budeco verzorgt regelmatig trainingen en adviezen over hoe organisaties en individuen o.a. Linkedin kunnen gebruiken om hun zakelijke doelstellingen sneller, beter of goedkoper te bereiken. Een eerste – vrij eenvoudige – stap is in ieder geval uw eigen persoonlijke profiel zo goed mogelijk in te richten.

Dit artikel bevat de vijf belangrijkste tips om uw profiel te verbeteren:

Tip 1: Zorg ervoor dat je gevonden wordt, maak een 100% compleet profiel.

Een 100% compleet profiel wordt 40x meer bekeken dan een 90% compleet profiel.
Een compleet profiel bevat in ieder geval:

  • Een goede, professionele foto.
  • Een goede “summary” waarin in ieder geval de belangrijkste termen waarop je wilt worden gevonden terugkomen. Neem de titel samenvatting niet al te letterlijk, deze ruimte wordt goed geïndexeerd door zoekmachines en veelal ook goed gelezen. Dus gebruik hem ook (of misschien zelfs wel juist) om te beschrijven wat je nu doet en wilt doen.
  • Een korte beschrijving, niet alleen van uw huidige functie, maar ook van uw voorgaande functies. Vergeet niet ook hier waar mogelijke relevante (zoek)woorden te gebruiken.
  • Drie relevante recommendations. Ook als je hier wat minder mee hebt adviseren we het te doen, het is namelijk een vereiste voor het behalen van een 100% compleet profiel.
  • Voeg drie links toe naar uw eigen site(s). Kies voor de optie: other, dan kan je een naam toevoegen i.p.v. de standaard My company. Ook deeplinken is mogelijk, zo kunt u onder de titel: “werken bij xyz” een link naar het specifieke gedeelte van uw eigen website opnemen of een link naar een specifieke dienst of product die u extra wil benadrukken.

Linkedin Tip 1: zorg voor een compleet profiel

U kunt uw profiel aanpassen via de menu optie Profile > Edit Profile of via deze link: http://www.linkedin.com/profile/edit-additional-info

Tip 2: Zorg ervoor dat u ook buiten uw Linkedin netwerk gevonden wordt.

Linkedin Tip 3: Zorg ervoor dat je ook buiten je LinkedIn netwerk gevonden wordt.
Een compleet profiel kan nog verder worden geoptimaliseerd, zodat u ook buiten uw Linkedin netwerk gevonden wordt. De belangrijkste acties zijn:

  • Maak een verkorte URL naar uw profiel.
    Via de optie ‘public profile’ kunt u de verkorte URL die LinkedIn heeft gegenereerd vervangen voor een kortere beschrijving met alleen uw naam, i.p.v. bijvoorbeeld: nl.linkedin.com/in/pub/henk-de-vries/d453/dfgrt6 wordt dan nl.linkedin.com/in/henkdevries
  • Optimaliseer uw ‘public profile’.
    Standaard wordt slecht een gedeelte van uw profiel openbaar gemaakt. U wilt echter graag gevonden worden door (potentiële) klanten, ook als ze nog niet in uw netwerk zitten of nog geen gebruik maken van LinkedIn. Zorg er dus voor dat uw zogeheten ‘public profile’ compleet is en de juiste informatie bevat. Met een paar klikken, maak je al je bij tip 1 ingevulde gegevens openbaar.

Je kunt je ‘public profile’ aanpassen via de optie settings (rechtsboven) > Public Profile of via deze link: http://www.linkedin.com/profile/public-profile-settings

Tip 3: Zorg ervoor dat ze voor je kiezen: maak een goede headline.

Entrepreneur, Business Developer, Budeco

 

 

 

 

 

 

 

De headline is de tekst die naast uw foto en direct onder uw naam wordt getoond wordt op uw Linkedin profile. De impact wordt vaak onderschat. We lichten het belang nog even toe: Stel iemand is binnen Linkedin op zoek naar iemand met uw expertise.  U heeft uw expertise goed ingevoerd en wordt dus getoond in een lijst met zoekresultaten met naast uw foto… uw headline. De rest van uw profiel is daar niet zichtbaar. Dus uw headline bepaalt de eerste indruk die u wekt, en dus of iemand doorklikt of niet!
Ook als mensen via Google zoeken zal de headline het eerste zijn wat ze zien en bepalen of ze doorklikken. En ook bij het netwerk van uw netwerk is in eerste instantie alleen uw naam en uw headline zichtbaar.
Kortom: steek wat tijd in het bedenken van een goede headline, experimenteer, maar laat het niet bij de automatisch gegenereerde Linkedin headline.

Tip 4: Zorg ervoor dat connecties aan u blijven denken.

Maak gebruik van uw status update. Dit is veelal het eerste wat uw connecties zien als ze inloggen op Linkedin. Doe het maximaal één keer per dag en wees creatief in wat en hoe u het beschrijft. Enkele voorbeelden: Een link naar uw laatste blogposting, de vacature van de dag/week, een wekelijkse tip of blunder, een uitnodiging voor event, een etcetera… Bovenstaand voorbeeld wordt verkregen door een posting op een website te sharen met Linkedin met de knop die daarvoor vaak beschikbaar is.
Status update op Linkedin

Tip 5: Zorg ervoor dat u bereikbaar bent

De laatste maar zeker niet minder belangrijke tip: Zorg ervoor dat mensen u kunnen bereiken. Gebruik de ‘contact settings’ om uw netwerk aan te geven hoe en wanneer u bereikbaar bent. Zo maakt u zichzelf niet afhankelijk van Linkedin en verlaagt u de drempel om contact op te nemen.

Echter: de zichtbaarheid van de contact settings zijn beperkt tot uw netwerk. Wilt u juist ook eenvoudig bereikbaar zijn voor mensen waarmee u (nog) geen connectie heeft? Neem dan ook contactgegevens op in de eerder genoemde summary.

Succes met het optimaliseren van uw Linkedin profiel! Budeco denkt en doet graag mee met het optimaal inzetten van social media. Wij helpen organisaties zowel door te adviseren maar ook door (te helpen met) de realisatie. Daarnaast verzorgen we diverse trainingen en workshops, zoals ons opleiding: Business Development met Social Media. Kijk op ons actuele overzicht van trainingen of neem voor meer informatie over wat wij kunnen betekenen contact met ons op.