Zien is kennen: de zin van een nieuwsbrief

‘Zien is kennen’
Dat is de titel van een beroemd vogelboekje, dat mijn vader had. Hij leerde ons kijken naar de natuur. Naar planten en vogels. Als je goed kijkt, zie je veel meer. Door te zien, leer je ook de soorten kennen. En als je ze kent, zie je ze ook weer eerder. Het boekje had in plaats van Zien is kennen dus ook kunnen heten ‘Kennen is zien’.

Nog steeds kan ik met veel plezier kijken naar alle vogels in de tuin, al moet ik soms verrekijker en boekje erbij pakken om te zien welke vogels het precies zijn: fitis of tjiftjaf? Het was iets met de kleur van de pootjes, maar wat? Helaas is mijn vader er niet meer om die vraag te beantwoorden.

Als ondernemer geldt ook: als je jezelf laat zien, gaan mensen je (her)kennen. Ga bij jezelf maar na: als je iets ervaren of gezien hebt, zie je het ineens overal. Ik had nog nooit van Polsbroek gehoord, totdat wij zeven jaar geleden een huis zochten en in Polsbroek terecht kwamen. Voordat we verhuisden, zag ik overal Polsbroek opduiken: op vrachtauto’s, in krantenartikelen. Blijkbaar zie je dan ineens dingen, die er altijd al waren, maar omdat je ze niet kende, zag je ze niet.

Hoe laat je jezelf als ondernemer of bedrijf zien? Onder andere met een nieuwsbrief of eZine. Zodat (potentiële) klanten je kennen, en dus gaan zien. Of omdat ze je zien en dus kennen.

In die nieuwsbrief moet je dan wel iets van jezelf en je bedrijf laten zien. Zodat je bij je lezers ‘blijft hangen’. Dat je lezers jou persoonlijk kennen, maakt dat mensen eerder aan je denken en je werk gunnen of betrekken bij hun plannen.

Dus laat niet alleen mooie resultaten en cijfers zien, maar vooral het persoonlijke verhaal erachter. Waarom doe jij wat je doet? Wat drijft jou? Wat vind jij leuk om te doen? Welke oplossingen verzin jij voor je klanten? Hoe help je ze het liefst? Maakte je iets bijzonders mee? Dat maakt dat mensen je kennen en dus zien.

Wat wil jij laten zien, zodat jouw klanten je kennen?

Dit bericht verscheen eerder in de nieuwsbrief van Netraam WoordWerk