Nieuwsbrief: de kracht van regelmaat
Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief?
Eigenlijk is daar maar een antwoord op: regelmatig.
Eens per jaar is ook regelmatig. Inderdaad, maar om bij je klanten en relaties in beeld te blijven, is het misschien verstandig om iets vaker wat van je te laten horen.
Er zijn ondernemers, die iedere week een nieuwsbrief of eZine sturen met een aanbieding, artikel of tip. Hoe ze dat voor elkaar krijgen, is mij een raadsel. Kwestie van discipline en focus, waarschijnlijk. Toen ik mij voornam om een nieuwsbrief te sturen, dacht ik: ‘voorzichtig beginnen met driewekelijks’. Maar voor ik het wist was er weer een maand om. Dat zegt uiteraard iets over mijn eigen planning. Maar ook over tijdsbeleving. Gelukkig hoor ik van mijn lezers dat maandelijks prima is.
Wat een goede frequentie is, moet iedereen zelf bepalen. Het hangt uiteraard samen met je business. Wat wil je delen? Waardevolle tips, daar krijgen je relaties nooit genoeg van. Laten zien dat je goed bezig bent, dat willen je familie en vrienden graag horen, maar niet al je relaties. Alleen een bericht sturen met het doel iets te verkopen, dat is al helemaal uit den boze. Zeker in deze tijd.
Wat is de irritatiegrens van je lezers? Ga maar bij jezelf na: welke nieuwsbrieven krijg jij in je mailbox? Welke lees je? Hoe vaak schrijf jij jezelf uit voor een nieuwsbrief? Over het algemeen doen we dat niet vaak. Ook al omdat het weer een handeling extra is. Niet lezen en weggooien is het snelst. Voor de ‘alleen-verkoop’ mails neem ik de moeite me af te melden.
Tips voor verzending van je nieuwsbrief:
- Zoek een goede frequentie
- Houd je daaraan: wees consequent
- Plan hem in je agenda, bijvoorbeeld twee weken voor verzending
- Wees altijd alert op informatie en tips die je wilt delen: in een eerdere nieuwsbrief gaf ik 7 stappen om inhoud te verzamelen
- Verstuur je nieuwsbrief op de met jezelf afgesproken tijd
Niet genoeg tijd voor je eigen nieuwsbrief? Laat mij je helpen.
Dit bericht verscheen eerder in de nieuwsbrief van Netraam WoordWerk