Houd digitaal overzicht
Als kind en puber zat ik het liefst achter in de klas. Zo had ik overzicht op wat er voor mij gebeurde. Ik klom ook graag in bomen, voor het uitzicht. Dit jaar kon ik via steigers de kerktoren van Polsbroek beklimmen en ook met de Ondernemersvereniging Lopik naar boven in de zendmast Lopik. Die overigens in IJsselstein staat en beter bekend is als ‘de grootste kerstboom ter wereld’. Ik sta dan vooraan te popelen om omhoog te gaan. Uitzicht, overzicht, alles van boven bekijken. De skylines van Rotterdam, Den Haag, Utrecht zien, kerktorens herkennen, patronen van rivieren en wegen ontrafelen. Fantastisch!
Ook digitaal wil ik overzicht. Ik heb een hekel aan drukke, chaotische websites en rommelige nieuwsbrieven. Liever geen uitklapmenu’s, verspringende foto’s, pop-up-schermpjes of ellenlang naar beneden doorscrollende pagina’s. Ik wil in een keer zien hoe het in elkaar zit, meteen kunnen vinden wat ik zoek.
Uiteraard is dit persoonlijk en soms is het vast functioneel om bijvoorbeeld aanbiedingen te schreeuwen. Toch geloof ik dat veel ondernemers behoefte hebben aan rust en duidelijkheid. Weinig tijd, veel te doen, dus als het even kan efficiënt zoeken en lezen.
Met een overzichtelijke nieuwsbrief help je jouw lezers. Hoe?
Tips
- Een vaste vorm vergroot de herkenbaarheid.
- Gebruik één kolom, hooguit twee. Houd er rekening mee, dat smartphones maar één kolom tonen. De tweede komt er onder.
- Zorg dat een foto of beeld lijnt met je tekst. Zet foto’s niet kriskras door de tekst. Kies één formaat voor foto’s.
- Maak de tekst zo, dat je lezers de nieuwsbrief scannend kunt lezen. Gebruik daarvoor kopjes, opsommingen of vetgedrukte tekst.
- Als er meer dan twee items in staan, zet dan aan het begin een kleine inhoudsopgave. Dan zien je lezers meteen of het voor hen de moeite waard is.
Ook een nieuwsbrief sturen, maar niet genoeg tijd voor je eigen nieuwsbrief? Laat mij je helpen. Bel 06-25585644 of mail.
Waldien Burger
Dit bericht verscheen eerder in de nieuwsbrief van Netraam WoordWerk.