‘Gecondoleerd. Wilt u als de wiedeweerga de kamer ontruimen?’ 13 dagenregeling

Eind november, drie jaar geleden, belde ik het verzorgingshuis waar mijn moeder een aantal jaren een thuis had: ‘Mijn moeder is vannacht overleden in het ziekenhuis’. Het was even gepast stil aan de andere kant. Toen: ‘Onze condoleances’ en in dezelfde zin: ‘binnen zeven dagen moet u haar kamer ontruimen’. Wat volgde was een week waarin we vooral verdrietig waren over het afscheid. We regelden de crematie, namen afscheid en daar tussendoor liep ook nog het opruimen van haar kamer. Om snel te zijn, hebben we veel in een container gegooid en naar de recycleshop gebracht. Het glasservies ging in de glascontainer. Niet heel erg, maar dat ene glaasje van mijn oma… dat had ik er nog graag tussenuit gevist. Puur voor de emotionele waarde.

Toen alles een beetje bezonken was, dacht ik: ‘dit kan anders’. En of het zo moest zijn, kwam ik in die tijd een oude studievriend tegen, inmiddels commercieel directeur van het verhuisbedrijf Mondial Movers. Samen bedachten we een aanvulling op de in de zorg bekend staande ‘13 dagenregeling’.

13 dagenregeling: om de familie te ontzorgen
Als een bewoner overlijdt, kan het verzorgingshuis de familie in contact brengen met Het Regelloket. Die zet de 13 dagenregeling in gang. Alles nemen we uit handen. De inboedel van de kamer slaan we op in een inboedelhotel. Daar heeft de familie van de overledene dertig dagen de tijd om alles uit te zoeken. Voor eventuele huisdieren regelen we een plaats in het asiel. We maken de kamer schoon en we repareren schades, waarna we opnieuw verven en stofferen voor de nieuwe bewoner. De betrokken bedrijven hebben allemaal één doel: alles binnen dertien dagen regelen, zonder de familie te belasten. Het Regelloket houdt contact met de familie en coördineert alle betrokken partijen.

Meer informatie over de 13 dagenregeling op de website van The Collections