Aanspreekvorm op website: u, jij of men?
Voordat u begint met het schrijven van teksten voor uw eigen website is het goed te bedenken: wat is de aanspreekvorm op mijn website? Hoe spreek ik mijn bezoekers aan? Schrijf ik ‘u’ of ‘jij’ of schrijf ik daar omheen en schrijf ik ‘men’?
Nooit men
Om maar meteen duidelijk te zijn: schrijf nooit ‘men’! Bij ‘men’ geeft u aan niet te kunnen of durven kiezen. Het is onpersoonlijk en vaak is de tekst dan ook passief met vaag en onduidelijk taalgebruik.
U of jij?
Maak een bewuste keuze. Stel uzelf een aantal vragen. Wie is mijn doelgroep? Hoe wil ik overkomen? Hoe wil ik zelf het liefst aangesproken worden? Wat is normaal in mijn branche?
Wie is mijn doelgroep? Als u één duidelijke doelgroep heeft, bijvoorbeeld jongeren, dan is het makkelijk: jij. In de zakelijke dienstverlening is u gebruikelijker. Bij verschillende doelgroepen kunt u overwegen ook de aanspreekvorm te variëren. De site van Rabobank spreekt klanten aan met u, maar op de gedeelten voor jongeren is het jij. KPN spreekt particuliere klanten aan met jij, maar zakelijke klanten met u. Recruitmentbureau’s spreken hun opdrachtgevers aan met u, maar de kandidaten die ze daar willen laten werken, met jij.
Hoe wil ik overkomen? Kies ik voor een formele of informele uitstraling? Wie wil ik aanspreken? Ikea kiest voor een informele aanpak en spreekt klanten aan met jij. Gamma kiest voor u, Hornbach gebruikt jij. Jumbo spellen kiest logischerwijze voor jij, Jumbo supermarkten ook, maar Albert Heijn gebruikt meestal u, en soms jij (en is daarin niet helemaal consequent).
Wat is normaal in mijn branche? Kijk op vergelijkbare websites en bepaal wat u aanspreekt. Wilt u hetzelfde doen of zich juist onderscheiden? Wilt u in de communicatiebranche vooral grote bedrijven als klant, dan is u meer voor de hand liggend. Als u als doelgroep kiest voor bedrijven die zich bezighouden met social media of het ontwerpen van games zou ik jij als aanspreekvorm kiezen.
Kies uw aanspreekvorm op uw website: als u een bewuste keuze gemaakt hebt, voer dat dan consequent door in de hele website.
Hulp nodig bij uw website? Neem contact op met www.budeco.nl of www.netraamwoordwerk.nl