Nieuwsbrief? Aantrekkelijke inhoud werkt

Ik zou wel een nieuwsbrief willen sturen, maar waar haal ik de tijd vandaan? En hoe doe ik dat? Waar moet ik beginnen?’ Dat hoor ik tegenwoordig vaak van ondernemers, zowel klein als groot.

Vrijwel iedereen kent de 80 – 20 regel van marketing. Die zegt dat 80% van je omzet komt van 20% van je klanten. Dat zijn je trouwe klanten, waar je een klik mee hebt. Ze komen bij je terug en ze vertellen het door, het zijn je ambassadeurs. Dus neem je je voor om regelmatig contact te houden. Even bellen of mailen, een kop koffie, lunch of een borrel. Je hoopt ze weer even te spreken op die ondernemersbijeenkomst. Nou ja, misschien de volgende keer…

Dé manier om contact te houden is via een Nieuwsbrief. Vooral de laatste jaren stromen onze mailboxen vol met e-mail nieuwsbrieven. In sommige krijgen we nuttige tips of leuke nieuwtjes. Vaak gaan ze ongelezen de virtuele prullenbak in en als het echt gaat irriteren melden we ons af. Maar we zien ze toch binnenkomen. Het bedrijf is weer even in het vizier. Dus misschien is een nieuwsbrief een goed idee? Maar hoe pak je dat aan?

Google op ‘nieuwsbrief maken’ of ‘nieuwsbrief sturen’ en het wemelt op je scherm van de websites, die je beloven dat het heel makkelijk is om een nieuwsbrief te sturen. Er is een veelheid aan software die je daarbij helpt. Je kunt overal heel makkelijk adressen invoeren, formulieren aanmaken om aan de wettelijke regels tegen spam te voldoen, template voor nieuwsbrief kiezen, tekst invoeren en versturen maar. Alles gaat in een handomdraai. Zeggen ze…..

Het opmerkelijke is, dat het bijna nergens gaat over de inhoud van de nieuwsbrief. Ze gaan ervan uit dat je voldoende ‘content’ hebt en dat je eenvoudig wat leuke stukjes uit je mouw schudt. Opmerkelijk, want leesbare inhoud is toch vrij essentieel. Ok, niet iedereen opent de nieuwsbrief en als je maar langs komt in de inbox, ben je weer even in beeld. Maar het is voor je (potentiële) klanten prettiger om ook echt nieuws te lezen. Een nieuw product, een mooie aanbieding of tips en adviezen waar ze hun voordeel mee kunnen doen. Zodat ze uitkijken naar je volgende nieuwsbrief en hem misschien zelfs doorsturen aan relaties die er ook iets aan kunnen hebben.

Zorg dus voor interessante inhoud.
Hoe? Deze 7 stappen helpen je op weg:

  • Blader door je agenda; wat heb je de afgelopen maand gedaan? Vraag ook anderen binnen je bedrijf dit te doen.
  • Is er nog iets gebeurd, wat voor jou vanzelfsprekend was, maar voor je klant heel bijzonder?
  • Waar heb je een klant echt mee geholpen? Welk advies of product bracht een oplossing voor een probleem? Kun je daar een tip of advies voor anderen van maken?
  • Selecteer drie, maximaal vier onderwerpen voor je nieuwsbrief.
  • Schrijf korte berichtjes: wat was het probleem van je klant, hoe kwam hij bij jou terecht, wat was jouw oplossing, hoe reageerde de klant?
  • Als je namen noemt en/of foto’s gebruikt: informeer bij je klant of hij/zij daar bezwaar tegen heeft.
  • Schrijf persoonlijk, in gewone taal, zonder borstklopperij.

Veel succes!

Dit artikel verscheen eerder in de nieuwsbrief van Netraam WoordWerk