Over dankbare planten en dankbare klanten

Dankbare planten
Je hoort het tuinbezitters vaak zeggen: ‘dat is zó’n dankbare plant’. En dan komt er een lofzang op een plant of struik, die ‘de hele zomer, zelfs tot laat in de herfst door bloeit’ of ‘én prachtig blad én prachtige bloemen heeft’ of ‘zo mooi structuur geeft aan de border’. Dankbare planten, die willen we allemaal.

Maar als je er over nadenkt, dan is dat toch een rare uitdrukking: ‘dankbare planten’. Alsof die planten ons dankbaar zijn. In mijn tuin heb ik zoveel mogelijk planten, die van nature in dit gebied horen. In deze grond doen ze het bijna vanzelf goed. ‘Dankbare planten’, dus. Dat is natuurlijk vooral eigenbelang. Want ik heb geen tijd voor zorgenkinderen, die ik extra moet bemesten of het hele jaar vertroetelen of beschermen tegen vorst. Hoogstens moet ik ze af en toe remmen in hun enthousiasme. Uittrekken, wieden, snoeien, dat zijn de hoofdtaken in mijn tuin. Nee, ik ben degene, die de planten wil bedanken voor hun bijdrage aan mijn tuin. In mijn ogen zijn het dus ‘bedankbare planten’. Ik zoek nog naar een betere term. Wie?

Er zijn ook planten, die hun kans grijpen als ik even niet oplet. Die dankbaar gebruik maken van de ruimte, die ik ze laat. Dat zijn dus eigenlijk de dankbare planten, maar die noemen we dan weer onkruid.

Dankbare klanten
Iets anders is het met dankbare klanten. Als het goed is zijn klanten jou dankbaar voor jouw goede product of dienst. En omdat jij zo prettig meedenkt. En omdat jouw nazorg of service uitstekend is.

En, op jouw beurt, ben je als ondernemer je klanten ook dankbaar. Omdat ze jou vertrouwen. Omdat jij dankzij hen doet wat je leuk vindt en wat je het beste kunt. Omdat jij daarmee geld verdient en dus je rekeningen kunt betalen.

Uiteindelijk gaat het om de wederzijdse relatie. Een van de middelen om die relatie tot stand te brengen en in stand te houden is een digitale nieuwsbrief. In je nieuwsbrief geef je tips en adviezen, nuttige of leuke weetjes, waarvoor jouw lezers je dankbaar zijn. Ook kun je berichtjes over en verwijzingen naar een klant opnemen. Waarmee jij jouw relatie met je klant laat zien.

Dankbaarheid is een mooie eigenschap. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat mensen die hun dankbaarheid uitspreken, gelukkiger zijn. Zoals dit filmpje laat zien, dat ik kreeg van Susanna Nevalainen. Susanna, bedankt.

Bedankt voor het lezen van mijn tips en adviezen. Kijk nog even kritisch naar mijn nieuwe website. Gemaakt door vormgever en webbouwer Murk van Leyden. Murk, heel erg bedankt. Een website is nooit af. Graag hoor ik wat je ervan vindt, vooral verbeterpunten uiteraard, waar ik je dan weer zeer dankbaar voor ben.

Waarvoor wil jij je klanten bedanken?

Ook een nieuwsbrief sturen, maar niet genoeg tijd? Laat mij je helpen. Bel 06-25585644 of mail.

Waldien Burger

Dit bericht verscheen eerder in de nieuwsbrief van Netraam WoordWerk.