Berkensneeuw en kerseneters

Lijstjes maken en dan afvinken, niets fijner dan dat. Dit is zo’n tijd voor lijstjes: lopende opdrachten, Open Tuinen Weekend en aansluitend een week vakantie. Drie weken geleden deelde ik de tuin in drieën. Elke week een deel ‘op orde’. Heggen snoeien, planten opbinden, onkruid wieden, grasranden bijwerken, allemaal voor 21 en 22 juni.

Alleen houdt de tuin geen rekening met mijn lijstjes. We hebben prachtige berkenbomen, die geluk schijnen te brengen. In deze tijd komt dat geluk naar beneden in de vorm van vederlichte bloemetjes, berkensneeuw. Niet alleen de hele tuin zit onder, ook de vloer van kantoor. Paden, terrassen en kantoorvloer aanvegen en bij de volgende windvlaag zit alles weer onder.

Ook storten zwermen kraaien, kauwen, eksters, spreeuwen en merels zich op de kersenboom. Met groot lawaai bevechten ze elkaar de lekkerste kersen. Ik gun die vogels hun maaltijd, een net spannen is geen doen en er is toch te veel voor ons. Maar het zijn zulke vreselijk slordig eters… De grond ligt bezaaid met kersen.

Ook op mijn lijstje: eigen nieuwsbrief maken, zodat die eind van de maand tijdens de vakantie automatisch verstuurd wordt. Dat kan in het mailsysteem. Handig! Aan de andere kant: weten mijn lezers dat ik altijd eind van de maand verstuur? En kijken ze verstoord op hun lijstjes als ik die regelmaat doorbreek? Denk het niet. Weet je wat? Ik verstuur hem nu. Hierbij.

Inplannen: wanneer laat ik iets van me horen?

Als ondernemer neem je je voor ieder kwartaal iets van je bedrijf te laten horen. Of ieder half jaar of iedere maand. Een nieuwsbrief per mail aan klanten en relaties. Kwestie van inplannen en uitvoeren. Appeltje-eitje, denk je.

En dan nadert de bewuste datum. Oef, we zouden nog iets sturen! Wat zullen we sturen? Wie gaat dat schrijven? Hebben we goede foto’s? Zijn mijn nieuwe relaties al ingevoerd in de verzendlijst? De paniek slaat toe.

Je overweegt om maar een keer over te slaan. Dat zullen je klanten en relaties toch niet erg vinden? Nee, die vinden dat niet erg. Ze zitten niet bij hun mailbox te wachten op jouw nieuwsbrief.

Het gaat erom dat je regelmatig wat van je laat horen, weer even in beeld bent bij klanten en relaties. En als de inhoud interessant en zinvol is, zullen ze hem altijd met plezier lezen. Tegelijkertijd dwing je ook jezelf regelmatig stil te staan bij wat je doet. Dus:

  • Plan je communicatie met klanten en relaties het hele jaar in
  • Houd je aan je eigen plan
  • Plan twee weken van tevoren een moment voor de inhoud
  • Wat willen klanten en relaties van jouw bedrijf weten? Wat vind jij leuk om te vertellen?
  • Gebruik een mailsysteem: daar zit je relatielijst in en je kunt instellen wanneer je verstuurt, dus ook tijdens je vakantie.

Nieuwsbrieven ingepland en geen tijd voor de uitvoering? Ik help je graag. Ook in de vakantieperiode. Bel 06 255 85 644 of mail me. Kijk voor meer informatie op Netraam WoordWerk